2019 10 02 09 24 58Įgyvendinant tęstinį Klaipėdos rajono savivaldybės visuomenės sveikatos rėmimo specialiosios programos projektą „Socialinio ir emocinio ugdymo programų įgyvendinimas mokyklose“ (Jaunimo atsakomybės už savo sveikatą skatinimas, mažinant rizikos veiksnių paplitimą tarp jaunimo), rugpjūčio 22-24 dienomis Klaipėdos rajono švietimo centre vyko mokymai Pedagoginės psichologinės tarnybos ir mokyklų psichologams. Integruotus seminarus „Mažų (iki penkerių metų) ir ikimokyklinio amžiaus vaikų (5-7m.) raidos įvertinimas tėvų ir vaikų santykių kontekste. Psichologinė pagalba" ir „Socialinių ir emocinių įgūdžių diagnostika ir lavinimas“ vedė dr. Vaidilutė Asisi, klinikinė ir sveikatos psichplogė (Austrija) ir prof. dr. Elfriede Amtmann, Graco-Seckau (Austrija) vyskupijos aukštosios pedagoginės mokyklos dėstytoja.

Mokymų dalyviams buvo aktualu susipažinti su įvertinimo testais, mažų vaikų diagnostikos instrumentais ir pagalbos vaikams plano sudarymu, naujų, Lietuvoje dar netaikomų metodikų apžvalga ir praktiniais užsiėmimais. Pasak mokymų dalyvių, ypač naudinga informacija apie tėvų ir vaikų santykius, kurie turi lemtingos įtakos visai vaiko vystymosi raidai. Psichologai džiaugėsi galimybe susipažinti su ELLA pratybų pristatymu, kurios naudojamos dirbant su mažais vaikais, bet gali būti pritaikomos ir vyresniems. Daug kam nauja buvo vaikų dėmesio ir aktyvumo sutrikimo diagnozė ir korekcija, video terapijos principai. Mokymuose didžioji dalis informacija buvo skirta darbui su vaikais nuo 1 iki 6 metų. Šios informacijos Lietuvoje ypač trūksta. Ne viena mokymų dalyvė pažymėjo, kad mokymai praplėtė supratimą ir padėjo atkreipti dėmesį į dalykus, kurie anksčiau neatrodė tokie svarbūs. Be to sužadintas smalsumas – norisi dirbti ir gilintis į metodikas daugiau.

„Austrijoje jau aštuoniolika metų, dabar gyvenu ir dirbu Vienoje. Pirmą kartą į šią šalį atvykau 1998 m. dalyvauti Grace vykusioje metinėje vokiškai kalbančių šalių mažų vaikų psichinės sveikatos konferencijoje ir seminare „Mažų vaikų psichikos sutrikimai ir motinos ir vaiko ryšys“. Jau seniai domina, kaip mažų vaikų psichinės raidos ypatumai susiję su tėvų ir vaikų santykiais: pvz., tėvai ieško pagalbos dėl vaiko problemų, bet mes, specialistai, paties vaiko sutrikimo nerandame ar negalime įvardyti diagnostikos terminais, tačiau pastebime akivaizdžius bendravimo sunkumus. Šia tema – „Mažų vaikų psichikos sutrikimai ir tėvų-vaikų santykiai“ – apgyniau daktaro disertaciją Graco Karl‑Franzens universitete, klinikinį tyrimą dariau Graco Vaikų klinikos Psichosomatikos skyriuje“, savo veiklą pristatė Dr. Vaidilutė Asisi.

„Ypač svarbu, kad ankstyvieji emocijų ir elgesio sutrikimai (nenumaldomas klyksmas, atsisakymas valgyti, negebėjimas užmigti, kiek vėliau sunkus prisitaikymas prie aplinkos, agresyvus ar destruktyvus elgesys ir t. t.) būtų nustatomi būtent tėvų ir vaikų santykių kontekste (niekada izoliuotai) – šiame ankstyvame amžiuje vaikas yra labai priklausomas nuo savo pirminės aplinkos. Kuo anksčiau šios problemos prasideda ir kuo jų daugiau vienu metu, ir kuo ilgiau tęsiasi, tuo didesnį stresą tai sukelia tėvams (net ir labai rūpestingiems) ir trikdo gebėjimą būti pakankamai gerais tėvais. Paprastai dalis kūdikių ir mažų vaikų problemų yra laikinos – šie sunkumai nesukelia didesnių vaiko raidos nukrypimų, jei tėvams pakanka jėgų ir gebėjimų juos įveikti arba jei tėvai sulaukia pagalbos, pvz., iš artimųjų arba – ir tai itin svarbu – iš specialistų“, dalinosi savo patirtimi lektorės.

Pasak lektorių, svarbu dirbti su vaikais iki maždaug 12 metų amžiaus ir jų šeimomis. Žinant, kaip vaikų psichinės raidos problemos siejasi su tėvų ir vaikų santykiais, galima padėti pasiekti, kad šie santykiai būtų geresni, – taip sumažėja vaikų elgesio problemų paauglystės metais. „Jei tėvai kreipiasi pagalbos, kol vaikai dar visai maži, visi džiaugiamės greitais pokyčiais. Kai ateina su rūpesčiais dėl vyresnių vaikų, tai dažnai matai, kad jau daug praleista (laiku nesuteikta tinkama pagalba ar nepranešta vaiko teisių tarnyboms). Kai problemos įsisenėjusios, tenka susidurti ir su smurtu, ir su metų metais trunkančiais konfliktais šeimoje, ir su netinkamu tėvų elgesiu, tokiu, kaip vaiko mušimas. Elgesio korekcija ankstyvoje vaikystėje – geriausi visų paauglystės problemų prevencija“, akcentavo mokymų lektorės.
Už lektorių iš Austrijos kontaktus esame dėkingi psichologei Gražinai Alminaitei-Vaivadienei.

VAIZDO ALBUMAS